ČESKY      ENGLISH

CD - Didgeridoo Solo II

Zdravim příznivce didgeridoo! S potěšením si dovoluji oznámit vydání mého nového cd, jehož nahráváni probíhalo od října 2005 do září 2006 . To už je kus života ne?...

Album je sklizní mé vize, vytvářet s didgeridoo písničky. Stejně jako s ostatními nástroji, dostat se i s didgeridoo k vlastní formě, k osobní zprávě ( -teď jen tiše doufám, že to z alba je slyšet...). Didgeridoo pro mě znamená především dokonalý hudební nástroj s ojedinělou možností modulce zvuku, vždyť je to vlastně neobjevená platforma pro písničkářství. V současném pojetí didgeridoo se setkávám hlavně s přístupem k didgeridoo jako k exotickému doplňku nebo zdroji živočišného rytmu, v neposlední řadě také slouží jako pomůcka duchovního růstu. Moje cesta je hledání písničky a o tom je toto cd.

A přestože to je již v pořadí 4. autorská deska, prozaicky se opět jmenuje didgeridoo solo. Pořád z nějakého důvodu věřím v sílu skladby hrané jedním nástrojem, najednou, bez playbacku. Láká mě to tohle téma stále zkoumat a výsledky stejným způsobem zaznamenávat. Prorývat ten samý zvuk stále jakoby odjinud, být na to sám. Já musím tu skladbu doslova vyhrabat!

To vám nejdříve z pod rukou (vlastně od pusy) leze přehršle, že i odhazujete, ale nakonec jste rádi za každý kořínek (protože jenom z něj něco může vyrůst).

Můj ideál je, když si takovou nahrávku můžete "odnést a zpívat" nebo zapískat, co já vím, tak jak by to u písniček mělo přeci být..

Zpěv-lidský hlas je "člověkův" nejbližší hudební nástroj. A didgeridoo stojí nedaleko. Skladby jsou nahrávány po různých akustických lokalitách Čech, např. Kaple Božího Těla v Kutné Hoře, barokní kaple v Pacově, Nádraží Praha Bubny ...

Hlavní změna oproti minulému cd je v ladění nástrojů, na cd jsou použity nové nástroje, zaměřil jsem se především na hluboké ladění.

Každý nástroj má své unikátní frekvenční spektrum, je výzvou pro komponování, v každém nástroji je ukryta jiná krajina, jiné tvarosloví. Nejhlubší ladění ke kterému jsem se dostal je kontra D, kontra C, cca 30-37Hz, a vím, že lze hrát na mnohem hlubší nástroje, potápět se s nimi do útrob hudby.

Ještě pár slov k obalu. Je opět ručně vytisknut v kamenotiskařské dílně Petra Korbeláře na recyklované lepence.

Na titulu je mosaznou rytinou od Petra Pyciaka vytlačen slepotisk se zlatou folií, a motivem je má kresba, stejná jako na cdmediu, kresba květiny.

Každá rostlina ma svůj systém, kdy a kam vypustit ze stonku růst nového listu. Nový list je umístněn vždy tak, aby neubíral světlo předchozím listům a zároveň nabral co nejvíc světla sám. Tato harmonická architekrura spirály mi učarovala jako motiv pro obal. Něco mi říká, že to takhle nějak má být i s písničkou. Vnitřní stranu bookletu litograficky pojednal Josef Sodomka, můj výtvarný "souputník". Chtěl jsem do obalu dostat vzpomínku a náladu, v jaké album vznikalo, bylo to takové období vnitřního babylonu. Čím hloub jsem se do skládání a nahrávání potápěl, tím jsem podivínštěl a podivínštěl, až jsem začal potkávat jen samé podivíny. Celé se to vlastně naštěstí uzavřelo dokončením alba, cestou s dobrým koncem a několika pozoruhodnými zastávkami. Tak přijměte pozvání na výlet.

Poslechněte si

Didgeridoo Solo II